Gedragsregels voor trainers
1) Wees een voorbeeld en ambassadeur:
• Wees redelijk in uw eisen ten aanzien van de tijd, de energie en het enthousiasme van jeugdige spelers. Bedenk dat jongeren ook andere interesses hebben.
• Leer uw spelers dat de spelregels afspraken zijn waaraan niemand zich mag onttrekken.
• Zorg voor een goede ontvangst van tegenstanders en gasten in samenwerking met uw afgevaardigde.
• Vermijd dat getalenteerde spelers te veel in het veld staan. De minder goede spelers hebben zeker evenveel speeltijd nodig en hebben daar ook recht op.
• Bedenk dat kinderen voor hun plezier spelen en iets willen leren. Winnen is slechts een onderdeel van het spel. Verliezen is dat trouwens ook.
• Schreeuw niet en maak de voetballertjes nooit belachelijk als zij fouten maken of een wedstrijd verliezen.
• Ontwikkel (team-)respect voor de vaardigheid van de tegenstander en voor de beslissingen van de scheidsrechter en assistenten.
• Onze jeugdspelers hebben een trainer en een leider nodig die zij respecteren.
• Wees gul met lof wanneer het verdiend is.
• Blijf op de hoogte van de beginselen van goede training en van groei en ontwikkeling van kinderen.
• Lever altijd een positieve bijdrage aan de kwaliteit van onze accommodatie door o.a. de kleedruimtes na gebruik netjes achter te laten.
• Ga zorgvuldig en netjes om met materialen van de club en ruim ze altijd netjes op.
• Demotiveer rookgedrag en gebruik van alcohol binnen de jeugd.
• Wees in al je gedragingen een voorbeeld voor anderen.
2) De geboden van de trainer:
• Elke speler is even belangrijk.
• De trainer zorgt er voor dat hij iedereen ziet en dat de spelers de uitleg of demo horen en/of zien.
• Geef de uitleg en demo tegelijkertijd (of laat de spelers demonstreren). Hou dit zo kort mogelijk en laat de oefening zo snel mogelijk beginnen.
• Zorg voor interactie. Laat de spelers tijdens de demo de sterke en zwakke punten van de uitvoering vaststellen.
• Zorg voor uitdagende vormen
• Spreek de taal van het kind (gebruik beeldspraak bij de allerkleinsten)
• Moedig de spelers altijd aan (een positieve coaching zorgt voor succeservaring)
• Durf te coachen zodat ze voelen dat je hen wil helpen.
• Geef tijdens de wedstrijd(vorm) geen richtlijnen aan de speler aan de bal voordat hij zijn actie inzet. Laat hen zelf oplossingen zoeken (vormen van creatieve spelers)
• Bij een leergesprek worden de doelstellingen geëvalueerd (na een vorm of na de training).
• Laat hen actief deelnemen en vermijd dat het een luistergesprek wordt.
• Hou steeds de score goed bij (ze spelen om te winnen) en waak over de reglementen.